penyakit darah tidak boleh berhenti (haemophilia)

korang tau en pasal penyakit ni.. ade fakta cakap pasal penyakit ni lelaki lebih senang kena penyakit ini dari perempuan... kenapa?
mengikut ape yang dulu belajar kat SPM, ermm meh nazrin cbe terangkan , kalau betul lah ^^
OK.. lelaki punya sex chromosomes ialah XxXy dan perempuan pulak XxXx .. chromosome ini yang menentukan jantina. malah sebenarnya.. semua manusia adalah perempuan ketika di dalam rahim, sehinggalah y chromosomes masuk join in ngan chromosomes Xx so jadi XxXy.. hahaha ni teori bodoh je.. ^^
  okeh sambung balik yang tadi, chromosomes ini yang mentukan jantina seseorang,, kemudian, untuk menentukan seseorang itu kena penyakit ialah apabila dua2 chromosome x sudah terkena jangkitan virus itu.. memandangkan lelaki ada satu x chromosomes, jadi lelaki lagi senang kena penyakit ini! jika chromosome x lelaki yang satu tu dah kene jangkitan haemophilia ni, lelaki itu terus kena penyakit haemophila ini, perempuan pula mempuyai 2 x chromosomes, jika salah satu chromosomes itu terkena jangkitan haemophilia itu, maka perempuan itu di panggil "pembawa" atau carrier dalam english.. jika perempuan itu pembawa, mereka tidak kena jangkitan penyakit itu, tetapi boleh terkena kepada anak2. jika dua2 x chromosomes perempuan terkena jangkitan ini, baru mereka betul2 hadapi haemophilia..
 Anak2 manusia yang kena haemophilia juga berkemungkinan besar menghadapi masalah yang sama. ianya diterangkan dalam gambar rajah di bawah..



   sila klik gambar untuk besarkan gambar :)

berdasarkan gambar rajah di atas. nmpknya peratusan untuk anak2 mereka menghadapi masahlah yang sama ialah 50%. tu saje untuk entry kali ni.. TQ ~~
Share on Google Plus

About Tono Sama

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 comments:

  1. haha..dah mcm bukan blog art nie..

    wey.ni tajuk fevret aku dlm bio,sebab senang..huu~rindu nk blaja bio

    ReplyDelete
  2. ahhah da start bio... hehe
    bio pun seni jagak.. hahaha
    tajuk ni senang .. tu laa.. rindu belaja bio.. x pe2. nanti blaja blk.. x lame jee. ^^

    ReplyDelete