Jom Belajar Jepun!!




Bahasa jepun dalam bahasa jepun ialah nihongo. nihon tu adelah jepun dan go tu adelah bahasa.. so nihongo.
bahasa malaysia pula disebut mare-go.. bermaksud bahasa melayu atau bahasa malay..

  ok2.. mula kita belajar basic japanese phrase. ucapan2 yang selalu digunakan.. pertama sekali kita belajar cara pekenalkan diri yang biasa digunakan..

Konnichiwa, watashiwa  (name) desu,
(nama tempat) kara kimashita,
douzo yoroushiku onegaishimasu!

contoh ayat,
Konnichiwa, watashiwa nazrin desu,
Bangi kara kimashita,
douzo yoroushiku onegaishimasu...

maksudnya
selamat tengah hari, saya Nazrin,
Saya datang dari Bangi,
Sila beri tunjuk ajar!..

sekarang kita belajar ucapan2 dalam bahasa jepun..
Ohayougozaimasu  = selamat pagi
Konnichiwa  = selamat tengah hari
Konbanwa  = selamat petang
oyasuminasai = selamat malam
sayounara = selamat jalan
arigatou gozaimasu = terima kasih
douitashimashite = sama2
sumimasen / gomennasai = minta maaf
itadakimasu = diucapkan sebelum makan
omedetou gozaimasu = tahniah
ogenkidesuka = sihat?
ogenkide = semoga sihat
akemashite omedetou gozaimasu = selamat tahun baru
tadaima = saya sudah pulang
okaerinasai = selamat pulang
itterasssyai = diucapkan kpd org yg mahu pergi
ittekimasu = saya hendak pergi

ini saja untuk basic jepun.. post selepas ini, kita akan belajar tulisan jepun furigana
iaitu hiragana dan katakana.. TQ ... salam....
Share on Google Plus

About Tono Sama

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

7 comments:

  1. oh yea..baru nak suh kau ajar..sebab kau asyik cakap jepun je ngan aku..hek3

    ReplyDelete
  2. hahaha gomenasai mya chan.. haha nanti sume org gempak plak cakap jepun.. takut aku.. hahha

    ReplyDelete
  3. konbanwa Ann! haha dah ptg dah..

    ReplyDelete
  4. pasal post ni, ko bagitau x kat Yoshi?

    ReplyDelete
  5. x g tau pun la syarbini.. bahasa melayu kot.. bkn die paham..

    ReplyDelete
  6. bnyk perkataan harian blh tau dgn hnya cri maklumat sje di internet. nk bljar bhse jpn pn sbnrnye tk ssh mne. just perlu ade minat dn panduan yg betul je

    ReplyDelete